donderdag 6 mei 2010

Het gedenken van Allaah (Zikr)

Het gedenken van Allah .


Een aanbidding die weinig energie kost. Het is een van de makkelijkste aanbiddingen, het kan altijd en overal, en het heeft geen extra eisen nodig. Onderweg naar school, kun je het doen, op je werk, tijdens allerlei bezigheden. Daarbij komt ook nog dat deze zeer makkelijke vorm van aanbidding een van de meest geliefde aanbidding van Allah is. We hebben het over de Dikr. Dikr, of, het gedenken van Allah , dat is wat het inhoudt. Hoe vaak je het ook doet, je zult er niet moe van worden, want het enige wat je ervoor nodig hebt is je tong, en die wordt nooit moe. Allah zegt dat deze makkelijkste aanbidding, de meeste zegeningen met zich meebrengt. Maar...daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden! Namelijk dat je het vaak herhaalt!


Allah zegt: "O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen" (soerah al-Anfaal,45)

Dit merken we op bij alle verzen die over Dikr praten, er wordt altijd benadrukt dat je het vaak moet herhalen. Dit wijst er dus op dat Dikr enkel en alleen geldig is als het vaak genoeg herhaald wordt.

Een smeekbede van de profeet Mozes (Mousa) was: "Geef mij een helper uit mijn familie, Aaron, mijn broeder; Vergroot mijn kracht door hem, en laat hem mijn arbeid delen, opdat wij U veel mogen verheerlijken." (soerah Taa-Haa, 29-33)

Laten we eens een aantal overleveringen van de profeet bekijken die over het gedenken van Allah :

De profeet zei: "Het verschil van een die zijn Heer wel gedenkt en die zijn Heer niet gedenkt, is als het verschil tussen een levende en een dode."

In een andere versie wordt verteld: "Het verschil tussen een huis waarin Allah wel wordt gedenkt, en een huis waar Allah niet wordt gedenkt is als het verschil van een levende en een dode."

Het hart van een dienaar die Allah wel gedenkt kun je vergelijken met een levende met al zijn beweging en activiteit, en hij die Allah weinig of niet gedenkt is als een dode, geen leven, geen beweging, geen activiteit, het is slechts een dood iets.

De profeet zegt in een hadith Qudsi, dat Allah zegt: "Ik ben hoe mijn dienaar denkt dat Ik ben, Ik ben bij hem als hij Mij gedenkt. En als hij Mij in zichzelf gedenkt, gedenk Ik hem ook in Mijzelf, en als hij Mij bij een groep mensen gedenkt, gedenk Ik hem in een betere groep."

Masha Allah , alleen deze overlevering zou genoeg moeten zijn om ons de hele dag Allah te laten gedenken, als hij ons ook gedenkt, in zichzelf, wat willen wij nog meer? En als wij eens bij en groepje vrienden, of bij onze familie, Allah willen gedenken, dan gedenkt Hij ons ook in een groep wat beter is dat de groep waartussen wij ons bevinden. Er komt inderdaad geen eind aan de Barmhartigheid van Allah ! Hoe groot zijn de gunsten van Allah tegenover ons, en wat is de reden dat het zo moeilijk voor ons is om iets meer ons best te doen om Allah te bedanken voor de gunsten en dit leven wat Hij ons heeft geschonken?

Ibn al-Qayyim zegt: "Er is niets beters bij het gedenken van Allah dan het feit dat Hij jou op dat moment ook gedenkt."

Zo zien we hoe makkelijk Allah aan ons denkt, en wij nemen er nooit de moeite voor om eventjes vijf minuten, voordat je gaat slapen een paar istighfaars (Astaghfiroe Allah ) te verrichten. Wanneer was het voor het laatst dat we dit daadwerkelijk hebben gedaan?

Er kwam een man bij de profeet en zei: "O profeet van Allah, de vrijwillige islamitische vormen van aanbidding zijn teveel voor mij geworden, welke adviseert u mij om het goed vast te houden?" De profeet zei: "Laat jou tong zacht zijn met het gedenken van Allah ." Tegen een andere man antwoord de profeet : "Dat je sterf en jou tong is zacht door het gedenken van Allah ."

De profeet zei: "Zal ik jullie wijzen op de beste daden? De meest waardevolle bij jullie Heer, en de hoogste bij jullie schepper, duurder dan goud en zilver, en beter dan dat jullie jullie vijand ontmoeten en elkaars nekken slaan? Hij zei: "Het gedenken van Allah ."

Op een dag zat de profeet in zijn huis, en de metgezellen kwamen bij elkaar in de moskee, de profeet hoorde dat, en ging naar ze toe, en vroeg hen: "Wat is de reden dat jullie zitten?" Zij antwoordden: "Om Allah te gedenken." Hij zei: "Zweren jullie dat?" Zei zwoeren, en toen zei de profeet : "Ik vroeg jullie niet omdat ik jullie wantrouw, maar als de Dikr het enige is wat jullie bij elkaar heeft gebracht, dan vraagt Allah aandacht van de engelen voor jullie!" Dus als wij enkel en alleen voor Allah bij elkaar komen, dan zijn de engelen ook bezig met ons...Subhana Allah ...heeft deze simpele vorm van aanbidding zoveel gunsten en voordelen? Ja, en nog veel meer, zoals we zullen zien!

De profeet zegt: "Gedenk Allah bij elke boom en elke steen." Dit legt er de nadruk op, dat je altijd en overal Allah moet gedenken, en in een staat van Dikr moet zijn. Wie houdt je tegen om onderweg naar school of je werk tasbeeh (Soubhana Allah ) te doen, in de auto, tram, bus?

Om meer inzicht te krijgen op hoeveel nadruk de profeet hierop legt, kijken we naar de volgende overlevering, overgeleverd door Aicha r.a.: "De profeet gedenkte Allah in elke staat, op elk moment van de dag, en als hij uit het toilet kwam, vroeg hij Allah om vergeving om die paar minuten waarin hij Hem niet heeft kunnen gedenken." Hoeveel minuten, uren, dagen, en misschien wel maanden in ons leven hebben wij Allah niet gedenkt? Terwijl het juist veel en veel harder nodig hebben dan de profeet .

We hebben nu het nut en voordeel van de Dikr gezien, maar wat is Dikr eigenlijk? Wat houdt het in? Wat moeten we zeggen? Iedere soort Dikr, heeft zijn eigen beloning...

Astaghfiroe Allah:



Hierbij vragen we Allah om vergeving.

De profeet zegt: "Als je Allah om vergeving vraagt, opent hij voor jou alle deuren, en verlost jou van alle problemen, en schenkt hem van waar hij niet het verwacht."

Waarom "waarvan hij niet verwacht"? Door jouw istighfaar, zorgt Allah voor gunsten voor jou, uit een hoek die jij helemaal vergeten bent of helemaal niet kent, dit om te laten zien, dat jij die geschenken door jouw istighfaar hebt gekregen en niet door jouw eigen moeite.

Kijk maar naar het volgende vers, wat ons vertelt over de profeet Nuh a.s.: "En ik zeide: "Zoekt vergiffenis van uw Heer, want Hij is de Vergevensgezinde. Hij zal regen voor u nederzenden in overvloed. En Hij zal uw rijkdommen en kinderen vermeerderen, en Hij zal u tuinen en rivieren schenken. Wat scheelt u, dat gij geen Wijsheid van Allah verwacht?" (soerah Nuh, 10-13)

Dus het zoeken van vergiffenis had voor dit volk een reden kunnen zijn voor voorspoed, regenval, rijkdommen, etc etc..

Subhana Allah



Dus het zeggen van: "Subhana Allah". De profeet zegt: "Zou iemand van jullie 1000 zegeningen in een dag willen ophalen?" De metgezellen vroegen:" Hoe, O profeet van Allah ?" Hij zei: "Door honderd keer 'Subhana Allah' op te zeggen, dan krijg je 1000 zegeningen, of het wist 1000 zonden." Subhana Allah betekent: O Allah , u bent vrij van elke minderheid, m.a.w.: U bent volmaakt. Je wordt je steeds bewuster van de wonderen en kennis en macht van Allah .

Subhana Allah wa bi Hamdih



Betekenis: Naast het feit dat Allah volmaakt is, dank je Hem voor alles. De profeet zei: "Hij die per dag honderd keer 'Sub7ana Allah wa bi 7amdih' zegt, worden zijn zonden vergeven, ook al zijn ze zoveel als het schuim van de zee." "Schuim van de zee" hiermee wordt bedoeld het schuim wat na een golf achter blijft. De profeet zei ook: "Hij die honderd keer 'Suba7ana Allah wa bi 7amdih zegt, krijgt een palmboom in het paradijs geplant." Dus als je het vaak genoeg zegt, heb je insha Allah in het paradijs een prachtig bos......wie zou dat niet willen? Voor wie zou dat teveel zijn?

Subhana Allah wa bi hamdih, Subahana Allah al-3adeem



De betekenis is ongeveer gelijk aan het bovenstaande. De profeet zei: "Twee woorden, licht voor de tong, zwaar op de weegschaal, waar de barmhartige veel van houdt: 'Subhana Allah wa bi 7amdih' en 'Subhana Allah al-3adeem'."

Dus wil je de kant van de zegeningen op jouw weegschaal zwaarder maken? Dan weet je wat je moet doen. Stel je eens voor dat dat juist het kleine beetje wat je op De Dag Des Oordeels nodig hebt om het paradijs binnen te gaan? Wat voor spijt gaat er dan door je heen op dat moment? Maar dan is het helaas te laat...

Laa ilaaha illa Allah



Er is geen god dan Allah. De profeet zei: "Het beste wat door mij en de profeten voor mij is gezegd: 'Laa ilaaha illa Allah'." Hiermee komt je hart steeds en steeds dichterbij Allah . De profeet zei: "Vernieuw jullie imaan (geloof), want ook het geloof verzwakt en verouderd." De metgezellen vroegen: "Hoe? O profeet van Allah !" Hij zei: "Zeg: 'Laa ilaaha illa Allah'." - Laa ilaaha illa Allah wa7daho laa sharika lah, laho almolko wa laho al7amd wa howwa 3ala kolli shay'in 9adeer Hmmm, dit is wel een hele lange...die we net hebben gehad, kun je in minder dan vijf minuten honderd keer opzeggen, maar om dit honderd keer op te zeggen, heb je wel een kwartier nodig...maar laten we eens kijken wat je er allemaal voor terug krijgt...een klein kwartiertje..:

De profeet zei: "Hij die honderd keer per dag 'Laa ilaaha illa Allah, wa7daho laa sharika lah, laho almolk wa laho al7amd wa howwa 3ala kolli shay'in 9adeer' zegt, dan is het alsof hij tien slaven heeft verlost, en er worden honderd zegeningen bij geschreven, en 100 zonden worden weggeveegd, en het is een bescherming voor hem tegen de duivel voor de hele dag, en er zal niemand iets beters hebben gedaan die dag dan hij, behalve diegene die meer dan hem het gezegd heeft."

Hebben we hier een kwartiertje voor over? Dat is nu niks meer, vergeleken met wat je allemaal ervoor terug krijgt. In de Ramadan worden de duivels geketend, maar jij kunt ervoor zorgen dat jij ook buiten de Ramadan geen last hebt van de duivel...Masha Allah ...en dat naast al dat andere zonden worden weggeveegd, en in plaats daarvan komen zegeningen, en het is alsof je 10 slaven hebt gered...

Laa 7awla wa laa 9owwata illa bi Allah.

Er is geen verandering en kracht zonder Allah .

De profeet zei: "Dit is een schat uit de schatten van het paradijs."

Subhana Allah wa al-7amdo lillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allaho akbar.

Allah is volmaakt, dank aan Hem, er is geen god dan Allah , en Allah is de grootst.

Tijdens de reis van Israa' en Mi3raadj, kreeg de profeet een brief van Ibrahim as, die gericht was aan ons, hij zegt daarin: "Het paradijs heeft vruchtbare aarde, veel water, en de planten zijn: 'Subhana Allah wa al-7amdolillaah wa laa ilaaha illa Allah wa Allaho akbar'."

Vormen van Dikr:

We kunnen drie vormen van Dikr onderscheiden, nl.:

• Dikr met hart en tong,

• Dikr met hart,

• Dikr met tong

Natuurlijk is het duidelijk dat de eerste het beste is, de tweede is wat minder, maar ook goed natuurlijk...de laatste is een beetje gevaarlijk, het kan zijn dat je dan moeite doet voor niets, als je gedachten ergens anders zijn dan met wat je zegt...dan zul je er niet veel aan hebben, maar er is een positieve kant eraan: het is beter dat je tong bezig is met Dikr, dan dat je aan het roddelen bent...

Nog enkele voorbeelden van zij die veel aan Dikr deden:

Ibn Taymiyya zei: "Het gedenken van Allah is voor ons, als het water voor de vissen." Als we de eerste overlevering van de profeet weer erbij pakken, waarin hij de vergelijking stelt als een levende en een dode, is deze uitspraak ook meteen duidelijk.

Abou Houraira had per dag 12.000 tasbee7a!! Waarom precies 12.000?? In die tijd, moest je 12.000 Dinar betalen om een slaaf te bevrijden, maar Abou Houraira kon dat niet, dus hij 'gaf' 12.000 tasbee7a.....Masha Allah !!

Tot slot nog een klein verhaaltje:

Ibn al-Qayyim ging een keertje langs bij de leraar van Ibn Taymiyya, vlak na salaat al-fajr, maar hij zag dat hij bezig was met Dikr, dus hij dacht ik kom terug als de zon op komt. Dat deed hij, en tot zijn grote verbazing zat hij nog steeds Dikr te doen....de derde keer kwam hij rond de tijd van dohr terug, en hij zat nog steeds Dikr te doen, en toen hij hem vroeg waarom, antwoordde hij: "Het midden van de dag is aangebroken, en dit is mijn lunch, en als ik mijn lunch laat staan, verzwak ik."

Amr Khaled

Geen opmerkingen:

Een reactie posten